Tuesday, January 11, 2011

SEJARAH PENUBUHAN PROGRAM


Sekolah Kebangsaan Kroh adalah sebuah sekolah yang terletak di Pengkalan Hulu, Perak, sebuah pekan kecil yang terletak di utara negeri Perak Darul Ridzuan. Sekolah ini merupakan sekolah gred A dan berada di kawasan pekan . Murid-murid Sekolah Kebangsaan Kroh terdiri daripada kaum Melayu, Cina, India, Siam, Asli dan Kadazan. Sekolah ini terletak di tengah-tengah kawasan Pengkalan Hulu menyebabkan ianya menjadi pusat pelbagai kegiatan pendidikan misalnya Pusat Kegiatan Guru (PKG) telah dibina di kawasan sekolah ini.




Oleh kerana kedudukannya yang strategik ini telah membawa kepada pemilihan untuk mengadakan satu program pendidikan untuk golongan kanak-kanak yang menghadapi masalah pembelajaran iaitu Program Intergrasi Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran (PKBP). Pada tanggal 16hb Julai 1998, PKBP telah dibuka dengan rasminya di Sekolah Kebangsaan Kroh dengan dirasmikan oleh Ketua Pengarah Pendidikan Khas Kementerian Pendidikan Malaysia Tuan Haji Norul Bashah bin Yaakob.



Sebelum PKBP dibuka, maklumat murid diperolehi daripada laporan kemajuan murid dan prestasi murid di kelas pemulihan di 7 buah sekolah kebangsaan, 2 buah sekolah jenis kebangsaan cina dan sebuah sekolah jenis kebangsaan tamil yang berada di perkampungan dan kawasan pekan Pengkalan Hulu dan Klian Intan. Seramai 8 orang murid telah dikenalpasti sebagai murid berkeperluan khas yang memerlukan program khas ini. Kategori permasalahan murid-murid awal pembukaan ini terdiri dari 3 orang mental retardation, 1 orang sindrom down dan 4 orang slow learner. Sambutan daripada ibu bapa yang mempunyai anak bekeperluan khas amat memberangsangkan menyebabkan pada bulan Ogos 1998 berikutnya, seramai 3 orang murid didaftarkan di PKBP dengan penambahan 1 orang guru. Dengan jumlah murid seramai 8 orang dan 3 orang guru telah melayakkan 2 kelas dibuka yang diberi nama kelas Melati dan Kenanga.



Murid-murid ini diagihkan mengikut tahap keterukkan tanpa mengira umur. Kelas Melati menempatkan murid-murid yang lebih rendah prestasinya berbanding murid-murid di kelas Kenanga. Pengagihan ini adalah bertujuan memudahkan guru merancang dan menjalankan proses pengajaran dan pembelajaran berdasarkan keupayaan dan keperluan murid-murid pendidikan khas berkenaan. Pada tahun awal kelas PKBP ini dibuka, guru-guru pendidikan menyediakan minuman dan makanan kerana murid-murid tidak dapat mengurus diri mereka dan membeli makanan sendiri di kantin. Oleh itu guru-guru pendidikan telah mengajar mereka mengenai etika makan dan kemahiran berinteraksi. Setelah mereka telah menguasai barulah mereka dibawa makan di kantin sekolah.



Bangunan kelas PKBP telah dinaiktaraf sebanyak 4 kali sepanjang hampir 10 tahun untuk memberi keselesaan kepada murid-muridnya. Di awal pembukaannya pada 1998, bangunan lama peninggalan zaman penjajah ini telah diubahsuai menjadi 2 ruang petisyen kelas, 1 ruang rekreasi, 1 buah bilik penyelaras,1 bilik dapur, sebuah bilik mandi, 2 buah tandas dan gril besi dipasang di seluruh kelas.



Pada tahun 2002, kelas PKBP ini telah dinaiktaraf lagi dengan memasang jubin di tandas dan bilik dapur serta memperbaiki tingkap yang rosak. Pengubahsuai telah dilakukan kali ke 3 dalam tahun 2007 di mana 4 ruang pengajaran dan pembelajaran diadakan dan seluruh lantai kelas telah dipasangkan dengan jubin. Dalam tahun 2008, bumbung bangunan di ganti,

membaiki siling serta ruang legar yang berbumbung di hadapan bangunan telah diadakan. Selain itu juga pendawaian elektrik dibuat dan bangunan juga telah dicat semula.



Sehingga kini jumlah keseluruhan murid-murid pendidikan khas Sekolah Kebangsaan Kroh adalah seramai 44 orang termasuk 9 orang telah melanjutkan persekolahan di kelas PKBP Sekolah Menengah Pengkalan Hulu, 21 orang berada di kelas PKBP Sekolah Kebangsaan Kroh, 5 orang berpindah dan meneruskan persekolahan di tempat lain dan selebihnya seramai 9 orang telah berhenti sekolah kerana permintaan keluarga di atas sebab kesihatan seperti sawan yang kerap.

Kelas Pendidikan Khas telah menerima seorang Pembantu Pengurusan Murid N17 pada bulan Jun 2007 dan 2 orang lagi telah diterima pada bulan Mei 2008. Tugas mereka ialah membantu guru di dalam mengurus murid-murid pendidikan khas, penyediaan kelas sebelum aktiviti pengajaran dan pembelajaran dijalankan dan lain-lain tugas yang diarahkan oleh pihak pentadbir.

Pada tahun 2010, jumlah murid Program Pendidikan Khas Intergrasi Bermasalah Pembelajaran atau kini dikenali sebagai PPKI, adalah seramai 23 orang,(2011 seramai 24 orang). Dua buah kelas telah dibuka iaitu pada bulan Mac 2010 ialah kelas Seroja dan pada Julai 2010 ialah kelas Cempaka. Guru pendidikan khas juga bertambah iaitu seramai 6 orang. Mulai 16 Februari 2010 juga jawatan Penolong Kanan Pendidikan Khas telah diisi oleh guru penyelaras program.

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger